Článok zverejnený na sme.sk vznikol na základe otázok, ktoré nám poslala pani/slečna Lucia Tkáčiková z redakcie Sme.
Prinášame Vám teda tento e-mailový rozhovor v plnom znení. Odpovedal Ivan.
Dobry den
dakujem, posielam par otazok.
Dobrý deň,
chcem na úvod upozorniť, že odpovede vyjadrujú moje osobné názory a pohnútky, keďže sme ich pre krátkosť času nemohli prediskutovať všetci. Ako to už býva, sme rôznorodá skupina ľudí, spája nás však cestovanie MHD zadarmo.
1. Kedy ste spustili Tribus v Bratislave? Funguje nieco podobne aj v inych slovenskych mestach?
Tribus funguje približne dva roky, možno o niečo viac. O iných mestách Slovenska momentálne nemám informácie.
2. Ake su hlavne dovody, preco odmietate platit za MHD? Zmenil by sa Vas pristup, keby sa zlepsila kvalita verejnej dopravy?
Mojim hlavným dôvodom je snaha ušetriť. Alebo inak povedané ochrániť môj príjem pred zdražovaním. Väčšinou totiž pracujem na dohodu - teda tam, kde sú hodinové mzdy takmer roky nezmenené. Bojovať za vyššiu mzdu pri takomto druhu zmluvy je takmer nemožné, povedia: "Nepáči sa? Môžeš ísť, všade je to rovnaké." Hovorím ok, ak pôjdu ceny hore a moja odmena nie, tak musím sekať výdavky. Keď nikoho netrápi, kde vezmem na lístok, mňa netrápi, čo na to Dopravný podnik. Druhá vec je, že keď idem do práce a z nej MHD - tak je to pre mňa nezaplatený čas, ktorý je nutne spojený s tým pracovným. To mám ešte platiť za to, že si idem zarobiť?
A to som na tom ešte celkom fajn. Náš priateľ je stredoškolský učiteľ na gymnáziu. Vyštudoval vysokú školu, vzdeláva deti, baví ho to, snaží sa. Dostáva mesačne tabuľkový plat niečo cez 400 eur čisté. Pre neho je cestovanie načierno existenčnou otázkou. Dať mesačne za električenku 25 eur je jednoducho veľa.
Samozrejme môj prístup by sa nezmenil, ani keby sa zlepšila kvalita verejnej dopravy. Ale to hovorím za seba, nie za celú skupinu. Chcem ešte podotknúť, že podporujem verejnú dopravu - je ekologickejšia a efektívnejšia. A mala by byť dostupnejšia.
3. Kolko ludi je vo vasej skupine v Bratislave?
Bez komentára.
4. Mesacne clenske tzv. poistenie proti pokute ste vyratali na 3 eura, kto a ako ho vybera?
Vyberá ich jeden z nás, ktorému dôverujeme. Poplatok sa vyberá na osobnom stretnutí.
5. Ako bojujete proti tomu, aby vas revizori v MHD neprichytili? Mate ich mapu a fotky, ale to asi nestaci..
Verte alebo nie, ale stačí to. Poznáme tie tváre naspamäť, nové sa rýchlo dozvieme. Uľahčujú nám to samotní revízori, keďže sa takmer vo všeobecnosti k ľudom správajú arogantne, absolútne bez pochopenia a častokrát aj agresívne - vyhrážajú sa fyzickým napadnutím, alebo majú k prichyteným hlúpe a drzé poznámky. Vyslovene klamú o svojich právomociach, či fyzicky obmedzujú ľudí v prostriedku MHD. Keď bežný človek - ktorý si nestihne cvaknúť lístok alebo mu vyprší električenka - zažije takéto správanie, s radosťou nám potom mailom posiela ich fotografie. Keď máme ich fotky a vieme kde ich stretnúť, stačí mať už len otvorené oči a vedieť včas vystúpiť.
6. Na webe som sa docitala, ze ak niekoho od vas chyti revizor, ako spoluucast si zaplati dalsie tri mesiace (ako clenske v klube). Je to tak?
Je to tak. O peniaze nepríde, predplatí si tak ďalšie mesiace a do fondu naleje časť peňazí, ktoré jeho pokuta odčerpala.
7. Konktaktoval vas uz niekto z dopravneho podniku? Bojuju proti vam? vedia o vas? Ako?
Nekontaktoval nás nikto z DPB. Neviem si ani predstaviť o čom by sme sa bavili. Možno by konečne po rokoch zatĺkania mohol priznať, aké sú skutočné ročné náklady na platy revízorov, SBSkárov, tlač a distribúciu cestovných lístkov, nákup a údržbu označovačov... Alebo koľko peňazí putuje do právnických kancelárií, ktoré sa zaoberajú vymáhaním pokút. Prípadne koľko zarába v priemere obyčajný vodič autobusu a koľko revízor. To by ma zaujímalo.
Či proti nám bojujú neviem. Nevšimol som si to.